La mobilitat habitual per treball
A casa nostra cada dia milers de persones es mobilitzen per anar a treballar, i aquesta és el tipus de mobilitat habitual més estudiada per part dels geògrafs de la població. I com que la jornada laboral ens ocupa bona part del dia, hem cregut que convenient dedicar una mica de temps als desplaçaments que fem cap a la feina.
Per no fer-ho tan teòric, hem preferit centrar-nos en la mobilitat habitual per treball a Catalunya, simplement per proximitat i perquè, en general, ens hi podrem sentir més identificats.
Font: El Perfil de la Ciuat |
Malgrat que nosaltres no tenim dades que ho confirmin, poc després del període d'estudi en l'article d'Ajenjo (2010) començà la gran crisi econòmica, amb una forta deballada de l'ocupació, i caldria analitzar com afectà i encara afecta aquest fet a la mobilitat habitual per treball de la població. O per altra banda, si la població es continuà mobent d'una manera diferent però, en aquest cas, per a buscar un nou lloc de treball (per alguns considerat també com una ocupació).
Ajenjo (2010) també ens dóna una idea de com s'estructura aquesta mobilitat segons el sexe:
- en general, els homes són molt més mòbils que les dones.
- però la diferència més important es dóna en l'ús dels modes de transport: els homes utilitzen els mitjans de transport privat en una proporció molt més elevada que no pas les dones
Evidentment, Ajenjo (2010) ens dóna moltes més dades en el seu article, però nosaltres només n'hem volgut ressaltar algunes. Al final d'aquesta entrada trobareu la referència completa de l'article.
Seguidament us deixem un enllaç a un documental que es va emetre a la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals sobre l'esclavatge als EEUU al segle XIX.
William Still, el pare del ferrocarril subterrani: William Still, membre de la primera generació de la seva família que va néixer en llibertat, es va establir a Filadèlfia els anys quaranta del segle XIX. Treballant per a la Societat contra l'Esclavitud de Filadèlfia, va contribuir a organitzar l'anomenat Ferrocarril Subterrani, una xarxa de resistència clandestina dedicada a ajudar els esclaus a fugir del sud. Gràcies a persones com William Still, milers d'homes, dones i nens van arribar al Canadà i van aconseguir ser lliures.
Seguidament teniu una presentació sobre la mobilitat habitual, el què és i els diferents tipus de mobilitat habitual que hi ha.
Seguidament teniu una presentació sobre la mobilitat habitual, el què és i els diferents tipus de mobilitat habitual que hi ha.
Bibliografia
AJENJO, M. (2010). "La mobilitat habitual per treball a Catalunya. Evolució recent (1986-2006) i característiques demogràfiques". Treballs de la Societat Geogràfica Catalana de Geografia, 69, 11-37
MENDIZÁBAL, E. (2009). “Geografia de la
població”. A: PALLARÈS, Montserrat; TULLA, Antoni Francesc (et al.). Geografia humana. Barcelona: FUOC.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada