Pròxim Orient Antic. El poder reial i les concepcions de temps i passat.
El temps i el passat a l'Antic Egipte, a
Mesopotàmia i a l'antic Israel
Les concepcions de temps i de passat
que es tenien en aquestes tres societats estaven clarament marcades pel tipus
de discurs que tenien: mentre que els antics egipcis i els mesopotàmics
abraçaren un discurs mític, a l'antic Israel ho feren amb un discurs
monoteista.
La Cosmogonia Solar. Font: Sobre Leyendas |
Deixant de banda el discurs religiós de
cada territori, a l'Antic Egipte i a Mesopotàmia els déus van ser creats a
l'inici dels temps (cosmogonia), tenien un temps primordial.
Per a ells no existia un temps lineal ja que el temps era la successió
d'arquetips que començaren en el temps primordial i sempre hi retornaven. Vet
aquí una de les dificultats que es troba la societat actual per a entendre la
cronologia d'aquestes civilitzacions: a l'Antic Egipte els esdeveniments eren
cíclics i repetitius i en una societat de discurs lògic com la nostra els
esdeveniments són extremadament lineals i sense repeticions.
En contraposició a l'inici dels temps
del discurs mític, trobem el discurs monoteista de l'antic Israel: per a ells
no hi havia un temps primordial, un inici absolut, sinó que el déu era etern i
va ser aquest déu que va crear el cosmos com a acte únic i irrepetible. I
aquest déu va atorgar a l'ésser humà la possibilitat de dur a terme actes que,
també, eren únics i irrepetibles, escrivint així una successió d'esdeveniments
lineals. Aquesta és l'altra gran diferència amb l'Antic Egipte i Mesopotàmia:
la impossibilitat de tornar a la gènesi dels temps i deslliurar-se dels
arquetips que es repeteixen una vegada i una altra.
El poder reial en
aquestes tres civilitzacions
Rei Sargao. Font: Palavra e Teologia |
A Mesopotàmia, el rei no era un déu,
sinó un home magne. Però, com a Egipte, la seva funció principal era fer
d'intermediari entre els déus i els éssers humans i era l'encarregat de mantenir
l'ordre en el cosmos. El fet que el sobirà mesopotàmic sigui
un home permet que les seves gestes formin part d'arquetips heroics i que
puguin impregnar-se millor en el discurs lògic del món occidental actual.
A Israel és a on la persona del rei és
més terrenal o, el que ve a ser el mateix, el poble hebreu no
considerava que el monarca fos diví i no tenia la funció d'intermediari entre
el poble i la divinitat que tenia a l'Antic
Egipte i a Mesopotàmia. És més, el rei d'Israel pràcticament no intervenia en
el culte, tasca que duien a terme els sacerdots.
I el rei d'Israel no només no era un
déu ni feia d'intermediari entre el cosmos i els éssers humans, sinó que estava
sotmès al judici de Déu com qualsevol altra persona del poble d'Israel. Aquesta
era una situació impensable a Egipte i a Mesopotàmia.
Implicacions
d'aquestes concepcions en els textos i les iconografies que ens han arribat
d'aquests pobles
La temporalitat cíclica egípcia
impedeix una temporalització lineal de la història tal i com l'entenem
nosaltres, per la qual cosa els egiptòlegs van recórrer a la llista de faraons
que va fer Manetó (s. III a.C.) per tal d'elaborar la cronologia de la
història d'Egipte.
Un altre escull que ens trobem a l'hora
d'interpretar la història de l'Egipte faraònic és la representació constant
dels arquetips ja que aquests no tenen cap funció històrica tal i com
l'entenem nosaltres. En els textos i les iconografies de l'Antic Egipte ens és
gairebé impossible trobar allò que ens interessa ja que per als antics egipcis allò important eren les
repeticions, els arquetips, i per a nosaltres allò important són els fets i les
dades singulars i úniques.
A Mesopotàmia, la cronologia de la seva
història presenta un entrebanc molt diferent al de l'Antic Egipte. Com bé
exposa M. Liverani (1995), la primera gran dificultat és la utilització de
perioditzacions diferents per parts dels arqueòlegs i els historiadors. Els uns
utilitzen les datacions de les troballes arqueològiques i els altres les
datacions que apareixen en els textos. Malgrat les diferències, la cronologia
arqueològica sembla que és la que s'imposa a causa de la complexitat de la
història del Pròxim Orient.
Aquest conflicte entre les dues disciplines,
però, sembla estar integrat en la història d'aquesta zona del
Mediterrani: només cal parar-nos un moment en la història del Pròxim Orient i
els conflictes entre diferents pobles, ètnies, religions..., han estat
constants. Fins i tot hi pot haver algú que pensi que aquest conflicte entre
arqueòlegs i historiadors és menor. Però, és realment menor si
considerem que una de les fonts per a reduir la conflictivitat pot ser conèixer
la història de la zona i esmenar els errors actuals sabent quins varen ser els
errors del passat?
Finalment, a Israel, ens trobem ja amb
una cronologia lineal (en contraposició amb la cronologia cíclica egípcia) i
amb la història d'un sol poble (en contraposició als molts pobles que van
habitar Mesopotàmia). Però ens trobem amb
dos tipus de fonts: les bíbliques i les extrabíbliques (iconogràfiques,
arqueològiques...). El gran debat rau en si els llibres bíblics històrics
poden ser considerats fonts fiables. En aquest punt, el posicionament dels
historiadors es fa encara més evident: no només és un posicionament
epistemològic, sinó també de creences personals.
Textos bíblics. Font: lainformacion.com |
En una banda, hi ha un grup
d'historiadors que considera que els textos bíblics són una font fiable de la
història del poble hebreu, això sí, havent eliminat prèviament els
passatges llegendaris i doctrinals. Per a aquests historiadors, els textos
bíblics són una font a tenir en compte i és més fiable a mesura que s'acosta a
la contemporaneïtat (salvant les distàncies temporals).
En l'altre extrem, hi ha els pensen que
els tots els textos bíblics són teològics i doctrinals. No neguen que hi pugui
haver fets puntuals que puguin ajudar a transmetre el significat del missatge,
però el seu objectiu final no és la història, la nostra història. I
aquests fets ocorreguts que hi puguin haver, s'han de poder contrastar amb
altres fonts extrabíbliques. Dos dels defensors d'aquesta posició són els
historiadors N.P. Lemche i T.L. Thompson. Personalment, m'acosto més a aquesta
posició sense menystenir en cap moment la importància que han tingut i tenen
els textos bíblics en la història dels pobles judeocristians.
I, entremig, hi ha un grup
d'historiadors que no es posicionen en cap dels dos extrems, però que sí que es
decanten cap a l'un o cap a l'altre.
Com a tall de conclusió, i en comú a
totes tres civilitzacions (Antic Egipte, Mesopotàmia i Israel), encara estem
intentant entendre aquestes societats des del nostre punt de vista: la
necessitat d'una història lineal vs una història cíclica, homogeneïtat en la
civilització vs heterogeneïtat en la civilització i fonts atees vs fonts
religioses. Encara ens quedar molt camí per recórrer per arribar a
entendre l'alteritat.
Bibliografia
Cervelló, J.
(1999). «Aspectos de la civilización mesopotámica. Realeza, religión, literatura,
urbanismo y arte en los imperios neosirio y caldeo (ss. X-VI a.C.)»
Cervelló, J; Torras, N. (2012).
«Civilitzacions afroasiàtiques antigues». A: Cervelló, J.; Palet, J.M.;
Serrallonga, J., i altres (2012). Història I. Barcelona: FUOC.
Frankfort, H.
(1981). «Estudio de la religión del Oriente Próximo en la Antigüedad en
tanto que integración de la sociedad y la naturaleza». A: Reyes y
dioses (pp. 355-359). Madrid: Alianza.
Frankfort, H.
(1988). «Introducción», «La base histórica: la obra de Menes» i «La autoridad
del rey». A: Reyes y dioses (introd., pp. 27-35; cap. I, pp. 39-47; i
cap II, pp. 75-84) (3ª reimpr.). Madrid: Alianza.
Liverani, M.
(1995). «Israel». A: El antiguo Oriente. Historia, sociedad y economía
(cap. XXIII, pp. 516-538). Barcelona: Crítica.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada